
Sprzedawca – nowe kluczowe kompetencje
Pandemia, miks pokoleń i potrzeb, galopująca technologia, która wyprzedza i kreuje nasze potrzeby…
To tylko kilka elementów, które wpłynęły na sposób podejmowania decyzji zakupowych przez konsumentów w ostatnich 3 latach.
Aż u 94% konsumentów pozytywne wrażenia z obsługi klienta sprawiają, że są bardziej skłonni do ponownego zakupu!
Działy sprzedaży, obsługi klienta i marketingu nie mogą ignorować zmiany na tym poziomie. Wpływa ona nie tylko na sposób dostarczania produktu / usługi ale i na kompetencje sprzedawców będących w relacji z klientami.
Co wpływa na zmianę oczekiwań konsumentów?
- Przyspieszona cyfryzacja
- Wzrost znaczenia wartości tj. ochrona środowiska i działania etyczne w biznesie (aż 78 proc. konsumentów uważa, że praktyki przedsiębiorstwa związane z ochroną środowiska mają wpływ na decyzje zakupowe)
Wzrost świadomości dotyczącej dbania o bezpieczeństwo danych:
- 64% konsumentów twierdzi, że firmy traktują prywatność w Internecie poważniej niż kiedyś- 79% konsumentów byłoby skłonnych powierzyć firmie swoje dane, gdyby ich użycie zostało jasno wyjaśnione
- 74% konsumentów twierdzi, że firmy zbierają więcej danych osobowych, niż potrzebują- 64% konsumentów twierdzi, że większość firm niejasno określa, w jaki sposób wykorzystują dane osobowe
Czego oczekują dzisiaj konsumenci niezależnie od branży?
PO PIERWSZE -> aby firmy lepiej ROZUMIAŁY ich indywidualne potrzeby podczas zakupów ONLINE
- 88% konsumentów twierdzi, że doświadczenie, które zapewnia firma, jest tak samo ważne, jak jej produkt lub usługi
- 62% konsumentów oczekuję, że firmy będą przewidywać ich potrzeby
W sprzedaży B2B: 89% nabywców biznesowych jest bardziej skłonnych do zakupów, jeśli firmy wykażą się zrozumieniem ich celów
Ale też
71% twierdzi, że większość interakcji sprzedażowych ma charakter transakcyjny
Oraz
87% kupujących w biznesie oczekuje, że przedstawiciele handlowi będą działać jako zaufani doradcy
Chociaż UWAGA
tylko 61% twierdzi, że ogólnie ufa przedstawicielom handlowym...
PO DRUGIE -> bycia w kontakcie:
- 83% klientów oczekuje interakcji z kimś z organizacji, natychmiast po skontaktowaniu się z firmą
- 78% klientów skorzystało z różnych kanałów zakupowych, aby rozpocząć i zakończyć transakcję
PO TRZECIE -> aby organizacje działały ETYCZNIE oraz aby były AUTENTYCZNE
tj. aby deklarowany przekaz miał pokrycie w długoterminowych działaniach na rzecz innych
PO CZWARTE -> aby mogli czuć się BEZPIECZNIE tj.
- aby pozyskiwane były dane NIEZBĘDNE do procesu zakupowego
- aby została zagwarantowana przejrzysta ochrona pozyskanych danych
- aby pozyskane dane były wykorzystane do działań etycznych
Czego mogą oczekiwać liderzy zespołów sprzedażowych od pracowników i kandydatów?
- Znajomości lub zainteresowania Customer experience
- Znajomości rynku, trendów, segmentów klientów
- Znajomości lub zainteresowania rozwiązaniami z zakresu nowych technologii
- Zainteresowania i rozumienia digital marketingu
- Dbałości, uważności i rzetelności w zakresie gromadzenia i przetwarzania informacji
W jakim kierunku warto rozwijać swoje kompetencje sprzedawcy?
Obszar | Kierunki | Wiedza, inspiracje |
---|---|---|
Customer Experience |
| Platforma i magazyn Customer Experience Manager |
Digital, marketing cyfrowy |
| Opracowania rynkowe Rady Sektorowej ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej Baza wiedzy IAB Polska Związek Pracodawców Branży Internetowej Rada Sektorowa
|
Myślenie projektowe i krytyczne |
| Myślenie projektowe jako kompetencja przyszłości - artykuł Patrycji Załuskiej Kanał YT Zarządzanie Projektami Mariusz Kapusta
|
Komunikacja i budowanie relacji |
| Książka: Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejszą umiejętność coacha? Stoltzfus Tony |
Etyczne działanie |
| Insighty, inspiracje, raportowanie ESG i CSR |
Efektywność osobista |
| Książka: Jedna rzecz. Zaskakujący mechanizm niezwykłych osiągnięć Gary Keller, Jay Papasan Esencjalista Greg McKeown
|