Phone +48 721 639 074 Paper plane kontakt@restartkariery.pl
Bądź jak zwiadowca a wygrasz

Bądź jak zwiadowca a wygrasz

  • Fake news potrzebuje średnio sześć razy mniej czasu niż prawda, by dotrzeć do 1500 osób na Twitterze.
  • Naturalnie jesteśmy predysponowani do reakcji emocjonalnych, a nie racjonalnych.
  • Myślenie jednak boli a mózg człowieka stanowi zaledwie 2 proc. masy ciała i jednocześnie pochłania 25 proc. energii, co wpływa na rozsądne i oszczędne jej wydatkowanie stąd wybiera automatyzmy niż głęboką refleksję.
  • Do naszego mózgu, w ciągu jednej sekundy dociera ponad 100 mld bitów informacji.
  • Albo odetniesz się od wszelkiego rodzaju informacji albo włączysz myślenie krytyczne po to, aby się nie zgubić.

 

Myślenie krytyczne to „perełka”, która (słusznie) emocjonuje rynek pracy. To kompetencja przyszłości – coś co jeszcze odróżnia nas od AI i może stanowić o naszej zawodowej przewadze.

 

Myślenie krytyczne to nie krytyka, a raczej zestaw umiejętności o tytule „pomyśl, zanim pomyślisz”.

 

Na ten zestaw składają się:

  • umiejętność rozumienia i analizy związków przyczynowo skutkowych
  • rozpoznawanie błędów w myśleniu, wyciąganie wniosków i naprawianie błędnego myślenia
  • umiejętność oceny argumentów i dowodów
  • umiejętność rozpoznania czy ktoś przekonując nas do czegoś, gra na naszych emocjach, a my się temu poddajemy czy przedstawia logiczne, potwierdzone szerszymi badaniami/statystykami argumenty, które mają szansę wpłynąć na naszą ostateczną decyzję
  • logiczne myślenie
  • klarowne, jasne i zrozumiałe przedstawienie swojej argumentacji
  • ewaluacja własnych osądów z uwzględnieniem wartości
  • umiejętność zarządzania własnym myśleniem
  • uznanie, że może być inaczej, niż podpowiadają nam emocje

 

Myślenie krytyczne musi trafić na podatny grunt. Jakie cechy i umiejętności wspierają tę kompetencję?

 

Ciekawość, dociekliwość, zadawanie pytań, rozróżnianie faktu od opinii, szukanie „prawdy”, obserwowanie i analiza otoczenia, wytrwałość, komunikowanie własnych potrzeb, empatia, logika w myśleniu i wypowiedzi, odwaga w zmienianiu zdania.

 

Osoba myśląca krytycznie jest jak zwiadowca.

 

Zwiadowca czyli ktoś kto obserwuje, analizuje, identyfikuje przeszkody i próbuje zrozumieć. Nie jest to żołnierz, który wykonuje bez zastanowienia rozkazy. Myślący krytycznie poddaje w wątpliwość zebrane informacje, szuka alternatywnych rozwiązań po to by finalnie wypluć decyzję, nawet za cenę porażki. To osoba, która nieustannie zadaje sobie pytanie „ale czy na pewno?”

 

Myślenia krytycznego uczymy się od dziecka i uff… możemy się go nauczyć w dorosłym życiu.

 

Sama jestem rodzicem z jednym dzieckiem w wieku dziecięcym i drugim już w wieku dorastania. U jednego jestem jeszcze jedynym autorytetem a u drugiego już nie jedynym i co więcej coraz częściej staję w szranki z innymi.

 

Bycie rodzicem, który zna odpowiedzi na każde pytanie może i jest miłe przez jakiś czas ale nie służy temu aby zostały rozwinięte 2 rzeczy:

  • Świadomość, ze nawet autorytet może nie wiedzieć. Wiedza ta może pchnąć młodego człowieka do podjęcia inicjatywy i poszukiwania odpowiedzi wspólnie z autorytetem lub na własną rękę
  • Zdrowego poczucia, że nie wszystko na świecie jest pewne i przewidywalne.

 

Jak możesz zacząć rozwijać krytyczne myślenie u siebie?

 

  • przebudź się z dotychczasowego sposobu działania i myślenia dzięki ciekawości. A jak możesz obudzić ciekawość?
  • zacznij aktywnie słuchać innych i zadawaj pytania, zainteresuj się tym co mówi rozmówca
  • miej swoje zdanie i zacznij myśleć wspólnie tj. słuchając innych, zadając pytania, zaczynasz wymieniać opinie, idee, zaczynasz tworzyć wspólnie z innymi. Rozwijasz umiejętności związane ze współpracą i komunikacją.
  • zacznij się uczyć! Nabywaj nie tylko wiedzę jako taką, ale też przyjrzyj się perspektywie i poglądom innych ludzi – to wzmocni twoje kompetencje związane z negocjacjami i rozwiązywaniem konfliktów
  • identyfikuj problemy w twoim otoczeniu i zacznij zadawać pytania – dzięki nim zobaczysz gdzie kończy się twoja wiedza i eksperckość a to z kolei pchnie ciebie do stawiania kroków na drodze rozwoju i budowania przewagi zawodowej
  • mierz się z intelektualnym zadowoleniem, podejmuj ryzyko dojścia do momentu, w którym powiesz nie wiem. Brak na jakimkolwiek poziomie ma szansę pchnąć nas do podjęcia inicjatywy a ta z kolei sprzyja odkrywaniu tego co do tej pory było nieznane. Nowe doświadczenia budują naszą gotowość do poruszania się w zmiennym środowisku, budują naszą odwagę.

 

Jakie pytania warto zadawać sobie w kontekście informacji, które do nas docierają lub do których ktoś chce nas przekonać:

 

  1. Do czego tak naprawdę on/ona chce mnie przekonać? Jaka jest główna myśl?
  2. Dlaczego ten ktoś uważa tę myśl / tezę za prawdziwą? Na czym opiera swoją argumentację (dowody, liczby, statystyki, badania czy może coś innego)
  3. Jakie argumenty przemawiają przeciw? Jakie inne informację zebrałem / przeanalizowałem / zderzyłem z prezentowaną mi informacją
  4. Jakie błędy zauważam w rozumowaniu tej osoby? Czy to na czym ona opiera swoje rozumowanie jest dla mnie zrozumiałe? Co wpływa na argumentację tej osoby? Na ile jest ona stronnicza?
  5. Które argumenty przeważają? Jaki jest mój wniosek, moja decyzja? Czy to co myślę jest prawdą? – najlepsze pytanie, którego nie warto się bać, po to aby nie usnąć w pozornym stanie otwarcia na innych

 

Podejmij myślenie krytyczne o twojej sytuacji zawodowej od prostych kroków:

 

  1. ułóż w logiczny ciąg dotychczasowe doświadczenie zawodowe
  2. zacznij szukać wszystkich umiejętności i kompetencji, które rozwinąłeś do tej pory na każdym etapie
  3. znajdź argumenty/dowody potwierdzające ich posiadanie
  4. zacznij je porządkować i zobacz jakie możliwości i szanse są dostępne dzięki nim
  5. zderz z otoczeniem, takim jakie jest dzisiaj i przygotuj kilka scenariuszy działania.

 

Przykłady dowodów myślenia krytycznego wzięte z życia zawodowego klientów:

 

  • zainicjowanie zmian w ustawodawstwie polskim, które wygenerowały oszczędności w zakresie wydatkowania środków publicznych
  • zainicjowanie projektu związanego z digitalizacją dokumentów (w czasach gdy jeszcze nikt o tym nie myślał 😉), który przyczynił się do oszczędności na poziomie kosztów i czasu a w dłuższej perspektywie do poprawy komunikacji na poziomie zespołu i działu
  • po przeprowadzonej obserwacji i analizie modelu obsługi klientów w zarządzanej sieci oddziałów, przeprowadzenie zmiany na poziomie lokalnym, która zaowocowała wdrożeniem nowego modelu jako dobrej praktyki na poziomie całej organizacji

 

I na koniec „wujek dobra rada” czyli myśląc o swoim myśleniu, pamiętaj że:

 

  • możesz się mylić
  • zanim coś powiesz/zrobisz, pomyśl
  • sprawdzaj powszechnie powtarzane „prawdy” bo może się jednak okazać, że zbyt długo wierzyłeś, że „doświadczenia, które zebrałeś do 30 r.ż. stanowią o twojej osobowości do końca życia i tak naprawdę nie masz szans na jakąkolwiek zmianę”.