Phone +48 721 639 074 Paper plane kontakt@restartkariery.pl
Współpraca z technologią

Współpraca z technologią

W zeszłym roku, tuż przed premierą mojej książki „reStart kariery. Zbuduj przewagę na rynku pracy” zastanawiałam się na ile rozwijać temat np. video CV ale ostatecznie zrezygnowałam z uwagi na niskie w tamtym czasie wykorzystanie tego środka dotarcia do pracodawcy.

 

Dzisiaj rekrutacja co prawda nadal opiera się na standardowym pliku CV przesłanym przez kandydata, niemniej dalsze jej etapy tj. rozmowa, przeprowadzane są już zdalnie.

 

MS Teams, Zoom, Skype, Messenger, Meet, Hangout a nawet WhatsApp… - jest to zbiór nadal otwarty. Przez ostatni miesiąc pracowałam nie tylko z wymienionymi ale też kilkoma innymi software’ami i przyznam, że im większy wybór tym większy stres związany z tym czy „poradzę sobie” z instalacją, łączem, udostępnianiem ekranu, nieprzewidzianymi sytuacjami itd.

 

A jedną z kompetencji przyszłości jest właśnie „umiejętność współpracy z technologiami” czy bardziej ogólnie tzw. kompetencje cyfrowe.

 

Z definicji podanej przez Parlament Europejski w roku 2018 

 

Kompetencje cyfrowe obejmują pewne, krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i interesowanie się nimi do celów uczenia się, pracy i udziału w społeczeństwie. Obejmują one umiejętność korzystania z informacji i danych, komunikowanie się i współpracę, umiejętność korzystania z mediów, tworzenie treści cyfrowych (w tym programowanie), bezpieczeństwo (w tym komfort cyfrowy i kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem), kwestie dotyczące własności intelektualnej, rozwiązywanie problemów i krytyczne myślenie”.

 

Aktualnie mamy niezliczoną ilość sytuacji umożliwiających nam zrozumienie i zaprzyjaźnienie się z technologią, systemami, oprogramowaniami i realnym rozwojem kompetencji cyfrowych.

 

Poszukując pracy jedną z tych możliwości są procesy rekrutacji, które przeprowadzane są zdalnie i pewnie jeszcze długo będą.

 

Pytania jakie stawiamy sobie dzisiaj jako kandydaci to m.in. na ile rekrutacje te są profesjonalne? Na ile umożliwiają mi realnie właściwe zaprezentowanie się i „wygranie”?

 

Co może mi w tym pomóc i co już dzisiaj powinienem wiedzieć w zakresie zdalnej rekrutacji?

 

Obawy czy potencjalne problemy, o których już dzisiaj słyszę z ust kandydatów dotyczą m.in.:

 

·        Braku znajomości systemów IT: „gdzie kliknąć”, co zrobić w sytuacji gdy połączenie zostanie przerwane / zakłócone

·        Braku doświadczenia w rozmowach video

·        Ograniczonych możliwości związanych z:

 

1.      przestrzenią (np. małe mieszkanie, w którym aktualnie pracują zdalnie np. 4 osoby)

2.      czasem (jaka pora dnia, tygodnia jest najlepsza na rozmowę; czy rekruter dostosuje się do mojego planu)

3.      nieprzewidzianymi sytuacjami w przypadku gdy np. sprawujesz opiekę nad dziećmi / jesteś samotnie wychowującym rodzicem / pomimo wsparcia dziecko przerywa rozmowę itd.)

 

·        Braku wystarczających informacji związanych z firmą, do której aplikujemy, wtedy gdy np. jesteśmy rekrutowani przez agencję, znamy zakres stanowiska ale nie wiemy jakiej firmy dotyczy

·       Braku możliwości sprawdzenia otoczenia, przestrzeni, „klimatu” w firmie dla której będziemy pracować. Do tej pory robiliśmy to podczas rozmowy, która odbywała się w siedzibie firmy lub w jednostce, do której aplikowaliśmy

·        Długości procesu rekrutacji (np. czy w związku ze zdalnym procesem, rozmowa będzie musiała być powtórzona po zakończeniu #lockdown)

 

Przede wszystkim pamiętaj, że rekrutacja przeprowadzana zdalnie, co do zasady, nie różni się (a przynajmniej nie powinna różnić się) od tej przeprowadzanej „face to face” w zakresie twojej oceny jako kandydata.

 

Jasne, nie wiemy w jaki sposób finalnie rozmowa będzie przeprowadzona ale ze swojej strony powinniśmy podejść tak jak do interview F2F oraz zadbać o to aby przedstawić się i zaprezentować jako kandydat kompetentny, profesjonalny i adekwatny.

 

W związku z tym o co powinniśmy zadbać (oczywiście oprócz przygotowania merytorycznego):

 

·        Sprawdzić połączenie / wifi w miejscu, w którym zrealizujemy rozmowę

 

·        W razie „odmowy współpracy” ze strony PC, mieć przygotowany sprzęt zastępczy np. tablet, smartfon

 

·        Przetestować w/w sprzęty pod kątem działania aplikacji, poprzez którą będzie przeprowadzona rekrutacja

 

·        W przypadku braku otrzymania instrukcji od rekrutera, poproszenie o przesłanie wskazówek związanych z „technikaliami” (np. link do pokoju, wymagania techniczne przeglądarki etc.)

 

·        Przeprowadzenie próbnej „rozmowy” przy użyciu np. smartfona (uruchomić kamerę, wybrać najlepszy kadr / miejsce w domu, patrzeć w kierunku „oka” kamery itp.)

 

·        Sprawdzenie jak można udostępnić w trakcie rozmowy ekran lub dokumenty z dysku twardego

 

·        Adekwatny strój, makijaż (ja rozumiem, że pracujemy w bluzach z kapturem, ale rekrutacja to rekrutacja 😊)

 

·       Zrezygnuj z krzesła obrotowego na rzecz standardowego (pomoże to zniwelować niepotrzebne „ruchy” podczas spotkania), uwaga: absolutnie prowadź rozmowę NIE leżąc, NIE trzymając laptopa na kolanach / brzuchu… brzmi dziwnie? po rozmowach przeprowadzonych w ostatnim miesiącu decyduję się o tym napisać wprost 😊

 

·        Zadbaj o dobre ustawienie światła tj. przodem do źródła światła, najlepsze światło dzienne plus lampa w przypadku pochmurnego dnia

 

·        Zadbaj o otoczenie: uporządkowane i jasne tło (np. ściana, drzwi itp.), szklanka wody, notatnik i długopis

 

·        Nie bój się zaproponować godziny i pory dnia, która będzie odpowiednia dla ciebie. Pomoże ci to mieć większy wpływ na wszystko to co może potencjalnie zakłócić przebieg rozmowy

 

·      W miarę możliwości zadbaj o opiekę nad dziećmi / ustal z nimi przed rozmową, że w tym czasie nie mogą wejść do pokoju, krzyczeć etc. (ze sprawdzonych przez klientów sposobów, poza tradycyjną bajką dla młodszych, jest uruchomienie skype’a z babcią w drugim pokoju)

 

·        Jeśli rekruter tego nie zrobi na początku rozmowy – upewnienie się, że wszelkie „trudne momenty” tj. zerwanie połączenia, szumy na łączach, nieprzewidziane przerwy nie będą miały wpływu na ocenę ciebie jako kandydata

 

·        Poproś o adres email rekrutera w przypadku utraty połączenia i braku możliwości jego ponownego nawiązania w czasie przewidzianym na rozmowę

 

·        Jeśli rekruter tego nie zrobi dopytaj o to w jakiej przestrzeni będziesz pracować po czasie #lockdown – open space, ilość osób w pokoju, ilość biur w firmie, otoczenie, dojazd itp.

 

·        Dopytaj o dalszy przebieg / etapy rekrutacji / proces onboardingu

 

Video rozmowa dostarcza osobie rekrutującej informacji nie tylko o twoich twardych kompetencjach ale również tych związanych z efektywną komunikacją, autoprezentacją, umiejętnością dostosowywania się do okoliczności oraz szeroko pojętą elastycznością. Warto być przygotowanym zarówno merytorycznie jak i technicznie.

 

Powodzenia!