Phone +48 721 639 074 Paper plane kontakt@restartkariery.pl
Powiedz mi coś o sobie, a ja zdecyduję czy cię zatrudnię

Powiedz mi coś o sobie, a ja zdecyduję czy cię zatrudnię

Szukasz pracy i na myśl o powiedzeniu o tym znajomym robi ci się słabo? A może nie masz z tym problemu, tylko nie do końca wiesz jak odpowiedzieć na pytanie „A czym się właściwie zajmujesz? Czego konkretnie szukasz?” Być może wiesz już, że posiadanie uzupełnionego profilu na LinkedIn zwiększa znacząco twoje szanse na „bycie znalezionym” przez rekrutera i o tyle, o ile, wpisanie nazw firm i zakresu obowiązku pod stanowiskiem nie jest kłopotliwe to sformułowanie sensownego podsumowania zawodowego pozostaje już nie lada wyzwaniem. Na pomoc może przyjść opracowanie zawodowego elevator pitch, czyli zwięzłego i dopasowanego komunikatu. Zwięzła forma oznacza dosłownie kilka zdań, które esencjonalnie zaprezentują ciebie, twoje umiejętności, to co ciebie wyróżnia. Dopasowanie z kolei odnosi się do odbiorcy naszego komunikatu, stąd w zależności w jakiej sytuacji i do kogo mówimy (lub piszemy), informacje składające się na zawodowy elevator pitch mogą się różnić.

 

ELEVATOR PITCH, TEST WINDY…, ALE O CO CHODZI?

 

Nie jestem przecież startupowcem z Doliny Krzemowej… Prawdą jest, że umiejętności przedstawienia siebie za pomocą elevator pitch pierwotnie dotyczyły osób rozpoczynających biznes. Chodziło pokrótce o to, że młody biznesmen mógł prezesom czy też ważnym inwestorom jadącym windą do swojego gabinetu mieszczącego się na ostatnim piętrze biurowca sprzedać swój pomysł na biznes, nie zajmując więcej niż 30 sekund, czyli akurat tyle, ile potrzeba średnio na pokonanie takiego dystansu.

 

Jak możemy się domyśleć, nie było i nadal nie jest to łatwe. Tego rodzaju rozmowy są bardzo trudne, wymagają dużej odwagi, odporności na stres oraz zachowania się w odpowiedni sposób. To, co determinuje przede wszystkim formę elevator pitch to czas ok. 30 sekund. Czasami możemy pokusić się o 60 sekund.

 

PO CO JEST POTRZEBNY ELEVATOR PITCH

 

Biorąc pod uwagę potencjalne spotkania z osobami z naszej sieci kontaktów, nieformalne lub formalne rozmowy telefoniczne, spotkania twarzą w twarz, umiejętne odpowiedzenie na pytanie: „jakiej pracy szukasz” lub „jak mogę ci pomóc” jest kluczowe.

 

Praca nad komunikatem w formie elevator pitch będzie nam pomocna również w przypadku formułowania podsumowania do CV. W trakcie szukania pracy spotykamy się z różnymi osobami, które potencjalnie mogą być osobami decyzyjnymi lub mogą nas do nich w jakiś sposób doprowadzić. Nie wszystkie z tych osób posiadają wiedzę o branży czy stanowiskach, które nas interesują.

 

Odbiorcą naszego przekazu może być ktoś, kto nie ma pojęcia o zakresie merytorycznym, specjalistycznym czy technicznym pracy, o którą się staramy. Ważne jest na pewno, aby prezentacja była entuzjastyczna i dynamiczna. W przypadku komunikatu ustnego unikaj szczegółowych wyliczeń, danych liczbowych i statystycznych. Są one z pewnością bardzo istotne, jednak raczej nie zostaną zapamiętane i zinterpretowane przez rozmówcę w ciągu 30 sekund. Inaczej w przypadku komunikatu, który przygotowujesz do CV lub na profil online, tam pochwal się mierzalnymi rezultatami swojej pracy.

 

Wszystkie elementy składające się na prezentację powinny być zrozumiałe, zachęcające, spójne i logiczne. Powinny wywołać wrażenie, że znamy się na swoim kawałku pracy, jesteśmy wiarygodni i godni zaufania, a także zaangażowani.

 

O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ, PRZYGOTOWUJĄC ELEVATOR PITCH

 

  • Dopasuj komunikat i zawarte w nim informacje do swojego rozmówcy.

 

Podobnie jak w przypadku CV, nie ma uniwersalnego elevator pitch. Oczywiście, sens i znaczenie jest w każdym przypadku takie samo, gdyż odzwierciedla twoją osobę, ale treść, sformułowania, wyróżnik każdorazowo musi być dopasowany do rozmówcy czy twoich odbiorców.

 

  • Unikaj fachowej terminologii.
  • Powiedz, jaką wartość dostarczasz, jakie problemy rozwiązujesz lub co ulepszasz bądź usprawniasz. Należy skupić się jedynie na najważniejszych produktach/usługach.
  • Podkreśl, co cię wyróżnia.

 

Przewadze konkurencyjnej powinno się poświęcić szczególnie dużo uwagi na etapie przygotowania, ponieważ to ona MA decydujący wpływ na ostateczny odbiór tego, co mówisz.

  • Mów z zaangażowaniem i pasją.

 

To ty pierwszy musisz być przekonany o wartości, którą przedstawiasz. Jednocześnie unikaj patetyzmu i wysokiego C. Po przygotowaniu wypowiedzi, dobrze jest nauczyć się jej na pamięć, tak aby naturalnie i pewnie odwołać się do niej w chwili, kiedy mamy okazję nawiązania kontaktu. Ważne jest oczywiście to, aby prezentacja była jak najbardziej naturalna. Ma to być dobry początek rozmowy, punkt wyjścia do podtrzymania kontaktu. Idealnie, gdyby było to przećwiczone – przed kamerą czy lustrem. Jedna z uczestniczek warsztatów aktywizacyjnych, po sformułowaniu elevator pitch, recytowała je swojemu psu podczas spaceru, aby oswoić się z tym rodzajem wypowiedzi oraz pomóc sobie oswoić stres. Wszak nikt z nas nie jest przyzwyczajony do tego, aby mówić o sobie zwięźle i cały czas pozytywnie.

 

Dobry i zawodowy elevator pitch będzie podsumowaniem tego, co jest nam bliskie i co sprawia, że wyróżniamy się na tle innych, robiących to samo, co my. Może być też wyborem interesujących przykładów współpracy, projektów czy podejść do rozwiązywania problemów.

 

JAK PRZYGOTOWAĆ ELEVATOR PITCH
 

Zastanów się i odpowiedz na poniższe pytania oraz sformułuj swój własny komunikat elevator pitch.

 

1. Co robię?

2. Dla kogo?

3. Mój wyróżnik?

4. Dlaczego warto ze mną współpracować? Na co jestem otwarty?

 

lub 

 

1. Kim jesteś? (imię, stanowisko, główna odpowiedzialność/ funkcja)

2. Co robisz?

3. W czym jesteś dobry, czym się pasjonujesz? (wróć do celu zawodowego, dlaczego aplikujesz na to stanowisko właśnie w tej firmie? Jak twoje doświadczenie przyda się na tym stanowisku?)

4. Jaką wartość twoje silne strony wniosą w potencjalną współpracę z pracodawcą? (z jakich dotychczasowych rezultatów swojej pracy jesteś zadowolony? Jak twoja praca przyczyniła się do wzrostu sprzedaży, mniejszych kosztów, bardziej efektywnej pracy? Spróbuj myśleć w kategoriach lepiej, szybciej lub taniej)

 

Po napisaniu 3–6 zdań spróbuj powiedzieć je na głos, a najlepiej nagraj. Następnie sprawdź:

 

  • Czy zmieściłeś się w czasie 15–60 sekund?
  • Czy mówiłeś za szybko, za wolno, za cicho czy za głośno?
  • Czy było to wystarczające podczas rozmowy?
  • Czy używałeś wypełniaczy, przerywników np. mmm, to znaczy, eee…
  • Czy byłeś wystarczająco entuzjastyczny?
  • Czy brzmiałeś wiarygodnie?
  • Czy to było szczere?
  • Czy było łatwe do zapamiętania?

 

Życzę Ci owocnej pracy i skutecznego docierania do pracodawców z Twojej „złotej listy”.