Phone +48 721 639 074 Paper plane kontakt@restartkariery.pl
Na co zwraca uwagę manager, który czyta Twoje CV?

Na co zwraca uwagę manager, który czyta Twoje CV?

Co robi osoba, która zaczyna szukać pracy? Najczęściej tworzy lub weryfikuje CV i zaczyna je wysyłać. Śledzi ogłoszenia bardziej lub mniej skrupulatnie, rozgląda się (choć nie do końca wiadomo, co to znaczy). Szuka. Albo przynajmniej mówi, że szuka. Wybaczcie sarkazm, ale powyższe działania nie są poszukiwaniem pracy. Sporo osób już słyszało takie sformułowanie, że „poszukiwanie pracy, to praca na pełen etat”. To zajęcie wymaga pełnego zaangażowania, systematyczności i konsekwencji. Nie wystarczy od czasu do czasu wysłać CV. 

 

Ogłoszenia trzeba przeglądać codziennie i odpowiadać na nie jak najszybciej, profil na LinkedIn musisz po prostu zrobić, telefony do potencjalnych pracodawców oraz osób, które mogą cię do nich doprowadzić, musisz wykonywać codziennie, w każdym tygodniu musisz odbywać spotkania zarówno z pracodawcami, jak i osobami z twojej sieci kontaktów. Nie podam ci konkretnej liczby poszczególnych działań, która pozwoli ci znaleźć pracę. Wszystko zależy od tego, czy działania, które będziesz podejmował, będą przemyślane, spójne i adekwatne, czy po prostu na zasadzie „a nuż się coś trafi”. Obie opcje mają swoje plusy i minusy. Pierwsza jest bardziej skuteczna i poszerza twój obszar wpływu zawodowego. Działa zarówno w perspektywie tu i teraz, jak i długofalowo. Poszukiwanie pracy wymaga pełnego zaangażowania, systematyczności i konsekwencji. Wyobraź sobie, że wstajesz rano i wychodzisz do  pracy. Wracasz po 8 godzinach. Tak samo musisz robić w czasie szukania pracy. Wstajesz, szukasz, działasz.

 

Jeśli chcesz znaleźć pracę najlepszą dla siebie, a pracodawca, który dysponuje wakatem, chce znaleźć pracownika najlepszego dla siebie, czemu by nie spotkać się w tym samym miejscu? Musi się wydarzyć tylko jedno – dopasowanie. Dopasowanie w obszarze celów, kompetencji, wynagrodzenia, potencjalnych korzyści ze współpracy. Na rynku jest wielu pracodawców, ale parafrazując Richarda N. Bollesa są ci, którzy chcą ciebie zatrudnić, oraz ci, którzy nie chcą ciebie zatrudnić. Po prostu musisz znaleźć tych, którzy ciebie chcą. Pozostałym podziękuj za poświęcony czas.

 

A zatem jakie są dobre praktyki?

 

Adekwatność i siła zawartych informacji – stanowi o tym czy prezentujemy się jako dopasowani lub nie, kandydaci.

 

1. Uniwersalne CV nie działa. Zawsze dopasuj je do branży, pracodawcy, stanowiska. 

 

2. Dopasowanie jest widoczne w takich sekcjach jak: 

 

  • podsumowanie/profil zawodowy
  • kluczowe kompetencje
  • osiągnięcia
  • zakres obowiązków
  • edukacja/szkolenia/kursy

 

3. Kompetencje i osiągnięcia wzmocnij liczbami, procentami etc.

 

4. Załącz listę projektów (w przypadku ról hybrydowych, project managerów) lub wyodrębnij taką sekcję w CV.

 

5. W przypadku Kandydatów z dużym, zróżnicowanym doświadczeniem:

 

  • Jeśli informacja o pierwszej pracy/stażu nie wnosi istotnej wartości – pomiń
  • Pracując X lat w jednej firmie i awansując przedstaw ten etap kariery używając „slash’ów” np. Kierownik Biura / Doradca Klienta / Asystent Doradcy

 

Estetyka – przyjemna, lekka, przejrzysta i najważniejsze ważne, aby nie przeszkadzała w zapoznaniu się z treścią właściwą

 

1. Zadbaj o odpowiedni układ tj:

 

  • Dane kontaktowe + profesjonalne zdjęcie
  • Podsumowanie / profil zawodowy
  • Kluczowe kompetencje i osiągnięcia
  • Doświadczenie zawodowe
  • Edukacja / Kluczowe szkolenia / Certyfikaty
  • Wolontariat / Zainteresowania

 

2. Sekcja Dane kontaktowe:

 

  • Imię Nazwisko
  • Spersonalizowany url profilu na Li
  • Nr telefonu
  • Profesjonalny adres email

 

3. Optymalna długość: 2 strony

 

  • 1 str – absolwenci, osoby z bardzo małym doświadczeniem zawodowym
  • 2 str – PM'owie, Dyrektorzy, Managerowie pełniący hybrydowe role, Stanowiska zw. z PR i marketingiem

 

4. Czcionka:

 

  • Arial/Tahoma/Times New Roman
  • Rozmiar: min 11 pkt
  • Kolor tekstu: czarny
  • Kolor nagłówków sekcji: czarny, szary, granatowy, ciemna zieleń

 

5. Format: 

 

  • PDF - wysyłka emailem
  • DOC, PDF - załącznik online