Phone +48 721 639 074 Paper plane kontakt@restartkariery.pl
KARIERA (NIE) UWIERA: Jak „sprzedać” swoją kandydaturę na rynku pracy?

KARIERA (NIE) UWIERA: Jak „sprzedać” swoją kandydaturę na rynku pracy?

Poruszanie się po rynku pracy nie jest łatwe, ponieważ niesie za sobą mnóstwo wyzwań: presję czasu, pokonywanie własnych ograniczeń, konieczność ciągłego podnoszenia kompetencji i radzenia sobie ze stresem wynikającym z porażek. Jednocześnie nasze istnienie na rynku pracy może przynosić ogromną satysfakcję i pozwala na doświadczenie rozwoju i sukcesu.

 

Stwierdzenie z jakim spotykam się dość często ze strony osób zastanawiających się nad zmianą zawodową to: „może i wiele wiem, ale na pewno nie potrafię się sprzedać, ani w CV, ani podczas rozmowy kwalifikacyjnej”.

 

To, jakie mamy podejście do umiejętności sprzedaży własnych kompetencji oraz własnej osoby, może wynikać m.in. z naszego doświadczenia, przekonań, naszego wychowania czy otoczenia.

 

Natomiast nasze podejście jest o tyle kluczowe, iż determinuje myślenie i działania, które podejmujemy bądź nie, a tym samym zawężamy lub poszerzamy sobie pole, na którym chcemy znaleźć satysfakcjonujące zatrudnienie.

 

Ciągle istnieje przekonanie o konieczności „odpowiedniego sprzedania się” w CV oraz podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Oczywiście w pewien sposób musimy „się sprzedać”, aby pracodawca nas „kupił”, czyli zatrudnił, niemniej takie podejście, tzw. zawodowa krótkowzroczność, może spowodować obustronne rozczarowanie: pracodawcy, który kupił dobrze prezentującego się pracownika, który nie sprawdza się w dłuższym okresie ani na poziomie umiejętności, ani zaangażowania, lub rozczarowanie pracownika, który za wszelką cenę chciał dostać jakąkolwiek pracę i funduje sobie i swoim bliskim długotrwałe niedopasowanie kompetencyjne, niezadowolenie i frustrację.

 

Krótkowzroczność zawodowa polega na ograniczaniu swojej świadomości do konieczności posiadania po prostu pracy. Oczywiście nie ma ABSOLUTNIE NIC ZŁEGO w takim podejściu, niemniej spotkałam całkiem sporo osób: zawodowo niezadowolonych, rozczarowanych, niespełnionych, nieusatysfakcjonowanych finansowo, sfrustrowanych bądź nie nadążających za oczekiwaniami rynku pracy, aby uznać, że krótkowzroczność zawodowa jest czymś co wspiera.

 

Ślady na ścieżce kariery i zawodowy marketing
 

Wszędzie zostawiamy po sobie ślady. Wszędzie.

 

Zarówno w świecie rzeczywistym, jak i wirtualnym. Śladami są wszystkie słowa, które wypowiadamy, czyny, zachowania, sposób ubierania, wszelkie informacje, które zostawiasz innym po kontakcie z twoją osobą.

 

Jest nimi „wszystko to co zostaje po tobie, gdy wychodzisz z pokoju”.

 

Odpowiedz dzisiaj na pytania:

 

  • Jakiego rodzaju ślady zostawiam w życiu osobistym i zawodowym?
  • Co konkretnie odzwierciedlają ślady pozostawiane przeze mnie?
  • Co inni mówią/myślą o mnie po kontakcie ze mną?
  • Co chciałbym, aby moje ślady odzwierciedlały?
  • Jaką informację inni będą mogli z nich odczytać?

 

Równie ważny jest komunikat, jaki chcesz wysyłać do potencjalnych pracodawców.

 

Ten komunikat to wszystko to co zawierasz w swoim CV ale również to wszystko co jest treścią na twoim profilu zawodowym i … często osobistym, jeśli jest on „otwarty” dla wszystkich. To są miejsca, które „sprzedają” twoją kandydaturę lub nie.

 

Zatem zweryfikuj dzisiaj sygnały jakie wysyłasz odpowiadając na poniższe pytania:

 

  • Jak chciałbyś być odbierany przez innych na rynku pracy? Jako np. profesjonalista, ekspert, rzetelny pracownik? Co to określenie dla ciebie konkretnie oznacza?
  • Jak twoje CV lub profil na LinkedIn/GoldenLine ma być odebrane przez pracodawcę/osobę rekrutującą? .
  • Jak chcesz być odebrany podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
  • Co chciałbyś, aby pomyśleli twoi znajomi, kiedy powiesz im, że szukasz pracy? Jakie informacje powinni usłyszeć, aby móc ciebie zarekomendować?
  • Jak chciałbyś być odbierany na swoim stanowisku pracy przez szefa, współpracowników, klientów?

 

Odzyskaj wpływ na zawodowe życie

 

Jeśli chcesz kreować własną ścieżkę zawodową adekwatnie do osobistych dążeń i możliwości potrzebujesz:

 

  1. Wiedzieć kim jesteś.
  2. Wiedzieć czego chcesz, jakie masz cele.
  3. Poznać swojego pracodawcę – klienta.
  4. Poznać otoczenie, w którym znajduje się pracodawca (rynek i konkurencja).
  5. Odkryć twoją przewagę konkurencyjną, to co cię wyróżnia.
  6. Sformułować spójny i adekwatny przekaz marketingowy.

 

Od czego zacząć budowanie marki?

 

Tu bez zaskoczenia :) Od określenia fundamentów.

 

  1. Kim jestem?
  2. Czego pragnę, chcę? Do czego dążę?
  3. Kim jest mój klient – pracodawca?
  4. Jaki jest rynek, na którym działa mój pracodawca? Jaka jest jego konkurencja? Z czym się mierzy i do czego dąży mój pracodawca?
  5. Co mnie wyróżnia? Jak mogę pomóc rozwiązać problem mojego pracodawcy lub jak mogę go wesprzeć w realizacji jego celów?
  6. Jak mogę do niego dotrzeć? Jak może się on o mnie dowiedzieć? Gdzie może mnie zobaczyć lub usłyszeć? Dzięki komu/czemu mi zaufa? Jak mogę go przekonać do tego, co proponuję?

 

PODSUMOWANIE

 

Jak rozwijać i wzmacniać swoją markę zawodową?

 

Silna marka zawodowa oznacza, że jesteś dobrze znany innym z jakiegoś konkretnego powodu, np.:

 

  • Umiejętności, którą posiadasz – potrafisz coś wyjątkowo dobrze robić, np. przemawiać, doradzać, tańczyć, organizować przyjęcia etc.
  • Wiedzy, jaką dysponujesz – jesteś postrzegany jako ekspert w danej dziedzinie, np. posiadasz wiedzę na temat branży, w której pracujesz, nowych technologii, działania specyficznych maszyn etc.
  • Cechy, jaką posiadasz – być może jesteś osobą, która cokolwiek robi, czyni to z zaangażowaniem, może masz specyficzne (ale adekwatne) poczucie humoru, może jesteś pomocny, ekspresyjny, charyzmatyczny etc.

 

Twoja wyjątkowość, unikalność jest tym co cię wyróżnia. Jeśli nie znajdujesz nic specjalnego w swojej pracy, co więcej jeśli inni nie znajdują niczego potrzebnego i wyjątkowego w tym, co robisz na co dzień, nieważne ile czasu jej poświęcisz, nie licz, że zostaniesz zauważony, doceniony słownie i finansowo.

 

Jak wzmacniać markę zawodową?

 

  • Rozpoznaj, w czym jesteś wyjątkowy, co cię wyróżnia, używaj tego i wzmacniaj, szukając okazji do wykorzystania swoich specyficznych umiejętności, wiedzy czy cech.
  • Niech twoja osobowość przenika wszystko, co robisz. Firmuj swoim nazwiskiem wszystko to, z czego jesteś dumny.
  • Bądź rozważny przy doborze projektów, w których uczestniczysz. Ich jakość wpływa na wartość twojej marki.

 

Powodzenia na rynku pracy!