Phone +48 721 639 074 Paper plane kontakt@restartkariery.pl
Jak przygotować się do zmiany pracy

Jak przygotować się do zmiany pracy

Jak się przygotować do zmiany pracy lub co warto zrobić, gdy jesteś już w trakcie zmiany ale twoje działania nie przynoszą efektu?

Szukamy pracy od 3 miesięcy do 2 lat (w zależności od stanowiska, jakie nas interesuje i zakresu odpowiedzialności), warto się do tego przygotować lub sprawdzić dotychczas wykonane kroki. To co potrzebujesz zrobić to zweryfikować dotychczasowe doświadczenie, określić kryteria zmiany, przygotować komunikat, wdrożyć ponownie plan i działać.

1. ZWERYFIKUJ DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE

  • zweryfikuj swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe tj. przyjrzyj się poszczególnym jego etapom, momentom wzlotów i upadków, ważnym sytuacjom, które miały wpływ na twoją ścieżkę zawodową
  • zidentyfikuj jakie kompetencje (wiedzę, umiejętności) nabyłeś lub rozwinąłeś na poszczególnych etapach
  • sprawdź, dzięki którym kompetencjom osiągałeś sukcesy
  • zastanów się, co spowodowało "upadki", czy to były sytuacje, na które miałeś wpływ czy po prostu wydarzyły się, a ty "dostałeś rykoszetem"
  • nazwij poszczególne kompetencje
  • zastanów się, które z posiadanych przez ciebie cech były wspierające w ważnych dla ciebie zawodowo momentach, które niekoniecznie
  • co jest wspólnego w analizowanych przez ciebie sytuacjach, jaki obraz osoby - pracownika wyłania się z tej analizy
  • zastanów się jak przez te wszystkie lata komunikowałeś siebie i swoje umiejętności, jak chciałbyś komunikować dzisiaj i jaką osobę - pracownika ma "zobaczyć" / poznać twój przyszły pracodawca

2. OKREŚL KRYTERIA dot. planu A, planu B oraz planu rozwoju

  • na podstawie dotychczasowego doświadczenia zastanów się z jakimi ludźmi chciałbyś pracować, z jakim przełożonym, z jakim zespołem
  • z kim nie chcesz pracować żadną miarą tj. na co absolutnie się nie zgodzisz a na co mógłbyś się zgodzić, choć niekoniecznie jest to twoja wymarzona wizja/styl pracy
  • jaki jest twój wymarzony zakres odpowiedzialności, na jaki możesz się zgodzić w planie B, czego nie chcesz robić
  • które z przeanalizowanych wcześniej kompetencji chcesz rozwijać, których nie chcesz, które masz rozwinięte, ale niekoniecznie chcesz się nimi dalej posługiwać / używać
  • jak chcesz/potrzebujesz być wynagradzany, jakie jest optymalne wynagrodzenie, jakie jest minimalne (przeanalizuj budżet domowy, wydatki stałe i zmienne, plany etc)
  • w jakiej lokalizacji chcesz pracować, czy dotyczy to wyłącznie twojego miasta, dzielnicy czy jesteś otwarty na oferty np. z całego kraju lub województwa
  • jakie ważne dla ciebie wartości ma realizować firma, z którą podejmiesz współpracę
  • jaki rozwój ma zapewnić tobie twój przyszły pracodawca, co już dzisiaj sam możesz zacząć realizować z twojego planu rozwojowego

3. PRZYGOTUJ KOMUNIKAT

  • przygotuj twoje dokumenty aplikacyjne, przygotuj CV dopasowane do oferty / przyszłego pracodawcy
  • przygotuj/odśwież profil na LinkedIn (ponad 70% rekruterów korzysta z tego narzędzia szukając kandydatów - nie zamykaj się na ten kanał dotarcia do pracodawcy), napisz podsumowanie, które będzie przedstawiało ciebie w konkretnych rolach zawodowych, uzupełnij umiejętności, przedstaw projekty, które prowadziłeś / brałeś udział, publikacje, które napisałeś, pozyskaj rekomendacje i potwierdzenia umiejętności, odezwij się do "starych znajomych" i zaproś do swojej sieci
  • przygotuj twój osobisty "elevator pitch" (kilka zdań mówiących o tobie jako pracowniku, w czym się specjalizujesz, co ciebie wyróżnia, czego konkretnie szukasz), który będziesz mógł używać w gronie znajomych bliższych/ dalszych, w sytuacjach formalnych i mniej formalnych
  • przeanalizuj sieć kontaktów zawodowych i niezawodowych, ustal do kogo i kiedy będziesz mógł odezwać się w celu m.in.
    • dotarcia do pracodawcy, który cię interesuje,
    • pozyskania informacji o firmie, która cię interesuje,
    • zebraniu opinii od pracowników, które pomogą ci uzyskać bardziej realny obraz firmy / przełożonego
    • przedstawienia swojej sytuacji i zadania pytania, czy w kręgu znajomych twojego znajomego nie znajduje się osoba, której mógłbyś być polecony / przedstawiony

4. DZIAŁAJ

  • przygotuj swoją listę "złotych pracodawców"
  • codziennie wyszukuj oferty i aplikuj na nie
  • podnoś swoje kompetencje (zapisz się na kurs, szkolenie, uzyskaj certyfikat, którego być może potrzebujesz aby uwiarygodnić swoje dotychczasowe doświadczenie i kompetencje)
  • zacznij kontaktować się ze swoją siecią kontaktów zawodowych
  • zacznij być aktywny online, publikuj, komentuj (szczególnie jeśli interesują cię stanowiska związane z marketingiem, pracą projektową, PR’em)

Słowa "nie poddawaj się" w uszach poszukującego brzmią banalnie i często irytująco, niemniej... NIE PODDAWAJ SIĘ. Nigdy nie wiemy skąd, jakim "kanałem" przyjdzie do nas oferta lub my sami do niej dotrzemy. Musimy być aktywni, musimy raz po raz podnosić się, weryfikować i stawiać kolejne kroki.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego jak możesz samodzielnie przeanalizować swoją aktualną sytuację na rynku pracy, ze strony głównej, pobierz bezpłatnie materiał "WYPRZEDŹ SWOJĄ KONKURENCJĘ Sprawdzone strategie działania na rynku pracy"